Dag 5 reis van Monterey naar Yosemite

24 augustus 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag de tour van Monterey naar Yosemite.

Een trip van 285 mile dus voordat je er eens lekker voor gaat zitten, we kunnen lang en kort lullen maar uiteindelijk is het verhaal dat we zijn aangekomen in Yosemite. Punt.

Maar omdat we onze trouwe lezers niet willen teleurstellen toch maar een aantal details van de dag.

Ik zal beginnen met de nacht want om drie uur snachts werden we ruw gestoord. Iedereen lag in coma toen er plotseling aan de deur gerommeld werd en er een mannenstem telkens met dezelfde melding kwam “ it’s not working, it’s not working” en dat wel tien minuten lang en ondertussen proberen de deur te openen met zijn keycard. Ada en Jaimy zaten rechtop in bed en waren geheel van slag, wie was die vent? En wat moest tie? En wat als die toch binnen kwam? Totale paniek dat snap je maar omdat ik de enige man ben heb ik ze naderhand gerustgesteld door ze te vertellen dat ik heus wel wakker was geworden als hij het langer dan een half uur had vol gehouden. Nou dat was geruststellend zeiden ze.

Het plan was om vroeg te ontbijten zodat we tijdig in Yosemite aan zouden komen. 7 uur ontbijten werd 8:15 want ja door die ene dronken gek moesten Aad en Jaimy de schade inhalen. Ik niet want ik had er niks van meegekregen. Het ontbijt was een ervaring zeg maar. Als je niet van keuze houdt dan was tie prima want de keuze was niet reuze. Je kon kiezen uit een bagel met ei of een bagel met jam. Duuuuussss.

Dus na een heerlijk ontbijtje de weg op. We zouden onderweg wel een bakkie doen.

De omgeving tijdens de rit varieerde nogal van vlak naar heuvels van industrie naar farmers. Uiteindelijk reden we langs een heel groot meer waar we even gestopt zijn. Het bleek San Luis Creek Area te zijn een mega groot stuwmeer met een schitterend uitzicht en natuurgebied. Helaas was het alleen een uitkijkpunt en kon je er geen bakkie doen. Dus er moest nog een stop worden ingelast.  Na wat Miles door de wildernis kwamen we aan in een klein plaatsje waarvan ik de naam niet meer weet maar het was een lange weg met links en rechts allerlei winkels en autohandelaren zoals je dat ook in films ziet, erg leuk. In de tussentijd kregen we verschrikkelijk goed nieuws over onze collega Dwight en omdat we dat nieuws wilde vieren zijn we even van de route afgegaan en bij Starbucks een bakkie en gebakkie gedaan. Eigenlijk waren we al twee keer ongepland van de route afgeraakt maar dat was omdat ik en het navigatiesysteem niet op 1 lijn lagen. Rechts aanhouden betekent rechts afslaan kwam ik na twee keer achter. Maar goed na een goed gesprek met dat apparaat heb ik beloofd om beter op te letten, de samenwerking verliep daarna een stuk beter.

Na nog een anderhalf uur rijden kwamen we door zo’n ouderwets westerns goudzoekplaatsje Mariposa. Ja nu heb ik wel de naam onthouden. Echt heel leuk om te zien en er stonden nog echt huisjes uit die goede oude tijd. We zijn wat gaan eten bij een tentje dat 1850 heet. Het voedsel stamde gelukkig niet uit 1850 en was goed te nassen. De inrichting ging wel terug in die tijd en was ook erg leuk.

Vanaf dit punt moesten we nog 40 Miles naar onze lodge en die is zonder problemen verlopen. Onderweg kon je goed zien waar de branden hebben gewoed, hele stukken waren zwart geblakerd. Ook onze logde was pas weer een week open omdat ze in de kritische zone zaten, nou zeg maar gerust dat ze vreselijk veel geluk hebben gehad dat het er nog staat want de brand is vlak boven de lodge gestopt of gedoofd dat kun je duidelijk zien.

Morgen gaan we op pad om een aantal highlights in het park te gaan bezichtigen.